Marchew – zdrowsza surowa, czy może gotowana?

12 czerwca 2018 20:40
Marchew – zdrowsza surowa, czy może gotowana?

Marchew jest jednym z najzdrowszych warzyw. Zawiera silny przeciwutleniacz – betakaroten, który zapobiega powstawaniu nowotworów, jest niezbędny w budowaniu odporności, wspomaga wzrok i regenerację całego organizmu.

Zdjęcie Marchew – zdrowsza surowa, czy może gotowana? #1

#Jakie jeszcze zalety ma marchewka? Dzięki zawartości ogromnej ilości karotenu (prowitaminy A):

-Oczyszcza naczynia krwionośne.

-Oczyszcza i utrzymuje wątrobę w zdrowiu.

-Reguluje pracę żołądka oraz jelit.

-Odmładza skórę i wygładza zmarszczki. Nadaje również skórze piękny, zdrowy kolor.

Marchew zawiera jednak o wiele więcej cennych substancji, takich jak:

-Potas

-Żelazo

-Miedź

-Fosfor

-Jod

-Wapń

-Witaminy: B1, B2, PP, KK, C

Co równie ważne, w porównaniu do wartości odżywczych, marchew zawiera bardzo mało kalorii. Można więc po nią sięgać bez obaw nawet będąc na diecie.

Zdjęcie Marchew – zdrowsza surowa, czy może gotowana? #2

#Która marchew jest zdrowsza? Surowa, czy może gotowana?

--Włoscy naukowcy w 2011 roku udowodnili, że gotowana marchewka zawiera aż o 35% więcej przeciwutleniaczy, niż surowa.

--Dodatkowo, po ugotowaniu marchewki nie traci ona witaminy C w dużych ilościach. W surowej marchwi znajdziemy 31 --miligramów tej witaminy, a w gotowanej 28 miligramów. Natomiast w marchewce gotowanej na parze witaminy C jest tylko 19 miligramów.

--Pomimo tych różnic marchewka gotowana ma jedną wadę – wysoki indeks glikemiczny.

--Z badań wynika jednak, że gotowana marchewka ma dość wysoki indeks glikemiczny, w porównaniu do surowego warzywa. Oznacza to, że po zjedzeniu gotowanej marchewki jesteśmy szybko głodni, a poziom cukru gwałtownie się podnosi.

Warto więc na co dzień spożywać marchewkę surową, natomiast 2-3 razy w tygodniu przygotować ją w postaci puree lub po prostu ugotować.