OWOCE KAKI – dlaczego warto jeść je zimą?

22 grudnia 2017 12:51
OWOCE KAKI – dlaczego warto jeść je zimą?

Z wyglądu przypominają trochę pomidory – w smaku niektórym przypominają gruszki, śliwki, a czasami brzoskwinie lub morele.

Persymona – bo tak brzmi inna nazwa owoców kaki są bardzo zdrowie i do tego bardzo smaczne.

Właśnie teraz w okresie zimowym najczęściej możemy spotkać ten owoc na sklepowych półkach.


Owoce kaki zawierają bardzo dużo cennych substancji.

Znajdziemy w nich:

  • witaminy A i C,
  • błonnik,
  • wapń,
  • beta-karoten,
  • kwas galusowy,
  • kwas p-kumarowy.
Zdjęcie OWOCE KAKI – dlaczego warto jeść je zimą? #1
fot. shutterstock


Owoce kaki są dosyć kaloryczne. W 100 g jest około 70 kcal, a wszystko za sprawą cukrów.

Owoc ten w prawie 20% składa się z cukrów.

Należy pamiętać, że przeciętne kaki waży ok 200-250 gram.


BETA-KAROTEN spowalnia procesy starzenia się. Hamuje szkodliwe działanie wolnych rodników.

KWAS GALUSOWY ma działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, a także antybakteryjne. Reguluje poziom cholesterolu we krwi i chroni nas przed chorobami nowotworowymi.

KWAS P-KUMAROWY chroni nas przed zmianami w komórkach DNA co ma związek z rozwojem chorób nowotworowych.

Dodatkowo owoce kaki chronią nas przed miażdżycą.


Pamiętaj, że te owoce sprowadzane są do Europy jeszcze niedojrzałe.

Dojrzewają dopiero w sklepach, magazynach i naszych domach.

W innym wypadku mogłyby się popsuć podczas transportu.

Wkładając owoce kaki do sklepowego koszyka warto wybierać tylko te posiadające szypułki.

Te bez szypułek szybciej się psują, a także mogą zawierać różne bakterie.

Zawsze wybieraj owoce gładkie, o połyskującej skórce.

Zwróć uwagę na kształt – najlepiej aby owoce były okrągłe i mięsiste o czerwonym zabarwieniu.

Zawsze można kupić niedojrzałe owoce, a w domu włożyć je do papierowej torebki i poczekać kilka dni aż dojrzeją.

Pamiętaj, że dojrzałe owoce kaki należy przechowywać w lodówce i w miarę możliwości szybko je zjeść.