AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW – sprawdź jakich błędów nie popełniać.

18 grudnia 2017 15:22
AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW – sprawdź jakich błędów nie popełniać.

Jeżeli jesteś na etapie zmiany samochodu i zastanawiasz się nad zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów to musisz wiedzieć o niej kilka rzeczy.

Po pierwsze przy takiej skrzyni biegów wiele rzeczy dzieje się bez naszej ingerencji.

To prawda, że w takim przypadku występuje więcej czynników które mogą powodować awarię skrzyni, ale to wszystko zależy od tego jak się skrzynię eksploatuje.

W przypadku kupna auta używanego – nigdy nie wiemy jak osoba przed nami używała samochodu.

Najczęstsze przyczyny awarii automatycznej skrzyni to właśnie niewłaściwa eksploatacja.

Zdjęcie AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW – sprawdź jakich błędów nie popełniać. #1
fot. shutterstock


ZACZNIJMY OD OZNACZEŃ TRYBÓW

Automatyczna skrzynia biegów posiada tryby P, R, N i D, a także w niektórych przypadkach + - czyli tryb manualny pozwalający zmieniać biegi ręcznie przesuwając gałkę do przodu lub do tyłu.

D – DRIVE - czyli jazda do przodu.

R – REVERSE – czyli jazda do tyłu, bieg wsteczny.

P – PARK – czyli tryb parkowania.

N – NEUTRAL – czyli bieg neutralny.


TYCH BŁĘDÓW NIE POPEŁNIAJ


LEWA NOGA

Jeżeli dopiero przesiadasz się z manualnej skrzyni na automat to musisz zapomnieć o lewej nodze.

Lewa noga w tym przypadku nie jest Ci do niczego potrzebna.

Odłóż ją na bok w wygodne miejsce i po prostu jej nie używaj.


BIEG NEUTRALNY

Ten bieg potrzebny jest np. do wtoczenia auta na lawetę, lub usunięcie pojazdu z drogi podczas awarii.

Nie powinno się używać tego biegu do innych czynności.


NIE UŻYWAJ TRYBU „P” NA POSTOJU

Ten tryb powinno się używać tylko w przypadku parkowania.

Nie używaj go gdy stoisz na skrzyżowaniu i czekasz na zielone światło.

W tym trybie przekładnia jest całkowicie zablokowana, więc jeżeli ktoś wbija ten tryb kiedy auto minimalnie się toczy to może spowodować uszkodzenia mechaniczne.

Jeżeli stoisz na czerwonym świetle i wiesz, że potrwa to bardzo długo to możesz ewentualnie wbić tryb N i pamiętać o zaciągnięciu hamulca ręcznego.


WOLNE WBIJANIE TRYBU „D”

Przełączanie na tryb D powinno odbywać się jak najszybciej z tego względu, że przesuwając drążek zmiany biegów na tryb D przechodzimy przez tryb R.

Jeżeli zrobimy to bardzo wolno to najpierw załączy się tryb cofania, a dopiero później tryb D czyli do jazdy na wprost.


PAMIĘTAJ O TYM

Nigdy nie zmieniaj trybu skrzyni kiedy auto się jeszcze toczy!

Biegi – tryby w skrzyni automatycznej zmieniamy wtedy kiedy auto jest całkowicie unieruchomione, a my mamy wciśnięty hamulec nożny.