Skuteczne sposoby na spokojny sen

7 stycznia 2016 12:08
Skuteczne sposoby na spokojny sen

Masz wpływ na komfort swojego snu. Jeśli do tej pory zmagasz się z niedosypianiem i nie ma to podłoża zdrowotnego, jest kilka sposobów, które mogą pozytywnie wpłynąć na Twój sen. Z pomocą kilku praktyk, które bezproblemowo możesz wprowadzić do swojej codzienności, a które będą miały bardzo dobry wpływ na Twój późniejszy sen.

Jedną z nich jest przewietrzenie pokoju przed położeniem się spać. Świeże powietrze z całą pewnością ułatwi Ci zasypianie. Zadbaj również o to, żeby w sypialni była odpowiednia temperatura. Nie przegrzewaj sypialni. Najbardziej optymalną temperaturą do spania jest 18-20 stopni Celsjusza. Być może kochasz ciepło i ta temperatura wydaje się za niska, jednak wypróbuj przez kilka dni spanie w odrobinę chłodniejszym pokoju. Taka temperatura jest zalecana również w sypialniach dziecięcych.

Ostatni posiłek zjedz około 2-3 godzin przed sen. Zadbaj o to, by był to posiłek lekkostrawny. Pójście do łóżka z pustym żołądkiem może sprawić, że będziesz mieć problemy z zaśnięciem, zaś sen po obfitym, ciężkostrawnym posiłku może doprowadzić do tego, że obudzisz się i będziesz niewyspana. Nie pij również wieczorami napojów zawierających jakieś środku pobudzające (np. kofeinę). Pozwól też organizmowi odczuć wieczorem zmęczenie. Możesz mu dopomóc – na przykład czytając przed snem książkę. Dobrze też nie spożywać nadmiernej ilości płynów przed samym snem. Spowoduje to, że będziesz musiała się obudzić, by udać się do toalety, a później na nowo będziesz walczyć z zaśnięciem.

Dobrym pomysłem może być usunięcie z sypialni takich urządzeń, jak telewizor, smartfon, laptop, tablet czy radio. Przyzwyczaisz się do tego, że gdy idziesz do sypialni, idziesz odpocząć i miejsce to będzie kojarzyć się tylko ze snem. Gdy masz problem z zaśnięciem i włączasz telewizję czy komputer, opóźniasz swoje pójście spać, a często przedłużasz czas korzystania z mediów tak długo, że nie jesteś w stanie się już wyspać.

Dobrym pomysłem jest też skorzystanie z dobroczynnego działania ziół. Bardzo pomocne przy zasypianiu są napoje z dziurawca lub melisy. Innym ziołem, którego napar możesz wypijać przed snem, jest męczennica cielista czy kozłek lekarski. Dobrym pomysłem jest również skorzystanie z olejków eterycznych, które pomogą zasnąć, a także wpłyną na nas odprężająco. Do tego typu olejków należą: olejek z jałowca, majeranku, kuminu, lawendy oraz rumianku. Dodanie ich do wieczornej kąpieli, dopomożesz swojemu ciału, jak i umysłowi, odstresować się i zrelaksować, co później znacząco poprawi komfort zasypiania.

Możesz zatroszczyć się również o odpowiedni, wygodny materac, a także pościel, która będzie przyjazna w dotyku, ale i właściwie będzie przepuszczać powietrze. Spraw, by sypialnia była miejscem kojarzącym się z odpoczynkiem i snem. Odpowiedni kolor ścian, przytulna aranżacja wnętrza – to również może mieć wpływ na komfort Twojego wypoczynku, dlatego też warto poświęcić na to odrobinę swojego czasu. Dobry sen ma decydujący wpływ na Twoje samopoczucie i siłę do mierzenia się z codziennymi trudnościami.