Jak wybrać zdrowy chleb?

5 listopada 2015 21:03
Jak wybrać zdrowy chleb?

Chleb pełnoziarnisty jest cennym źródłem węglowodanów złożonych. Ale czy chleb ciemny to zawsze chleb pełnoziarnisty? Lepiej wybrać w folii, czy w papierze? Cały czy krojony?

Czy ciemny jest zawsze pełnoziarnisty?

Zazwyczaj, ale nie zawsze. Kolor pieczywa zazwyczaj jest uwarunkowany proporcjami mąki pełnoziarnistej do mąki zwykłej, białej. Teoretycznie im chleb ciemniejszy, tym ma więcej mąki z pełnego przemiału. Ale niestety w praktyce wygląda to trochę inaczej. Producenci wykorzystują to, że mówi się, że ciemne pieczywo jest zdrowsze. Producenci doskonale potrafią zrobić ciemny chleb w niemal stu procentach z mąki pszennej. A skąd się bierze jego ciemna barwa? Używane do tego są: słód jęczmienny, kakao, karmel, sztuczny miód i melasa buraczana. Pierwszą oznaką „chlebowego oszustwa” jest jego waga – jeśli jest lekki, prawdopodobnie oznacza to, że jest przyciemniony.

Co powinno wchodzić w skład dobrego chleba?

Na chleb składają się 4 podstawowe składniki, czyli woda, mąka, sól i drożdże (do chleba pszennego) lub zakwas (do chleba żytniego). Dozwolone są również różnego typu ziarna i nasiona, otręby, rodzynki, żurawina, śliwki, miód i dodatek innych mąk. Niektórzy nieuczciwi producenci, używają dodatkowych, zdrowych dodatków tylko do posypania wierzchu bochenka. Czytając skład produktu wato zwrócić uwagę na rodzaj użytej do wypieku mąki. Im wyższy typ mąki, tym więcej w niej witamin, błonnika i składników mineralnych. Obecność polepszaczy zazwyczaj oznacza, że mąka, z której zrobiony jest chleb była niedostatecznej jakości.