Łączenie antybiotyków z mlekiem może być niebezpieczne. Poznaj szczegóły

1 sierpnia 2018 10:51
Łączenie antybiotyków z mlekiem może być niebezpieczne. Poznaj szczegóły

Interakcji leków z żywnością to dość problematyczny temat. Zazwyczaj bowiem nie czytamy ulotek, a lekarze przepisując nam dany lek nie informują o możliwych interakcjach. Niewiele osób np. nie wie, że nie wolno łączyć niektórych antybiotyków i mleka.

Zdjęcie Łączenie antybiotyków z mlekiem może być niebezpieczne. Poznaj szczegóły #1

Antybiotyki to dość silne leki, które wchodzą w interakcję z innymi lekami, żywnością, napojami i suplementami. Istnieje jednak wiele grup antybiotyków i nie wszystkie wchodzą w takie same interakcje. W przypadku przyjmowania pewnej grupy antybiotyków (fluorochinolony i tetracykliny) niezalecane jest picie mleka.

Dlaczego nie wolno łączyć tych antybiotyków z mlekiem?

Mleko jest źródłem dużej dawki wapnia. Jony wapnia natomiast hamują działanie antybiotyków. Wapń znajduje się jednak nie tylko w mleku, ale i produktach mlecznych, takich jak sery, jogurty, czy suplementy diety zawierające wapń. Interakcja jednak nie zachodzi w przypadku produktów, które zawierają wapń, ale nie są produktami mlecznymi.

Kiedy jony wapnia łączą się z antybiotykami, powstają nierozpuszczalne sole wapnia, które nie są wchłaniane w układzie pokarmowym. To jednak dzieje się tylko wtedy, kiedy spożywamy jakiś mleczny produkt w niedługim odstępnie czasu, przed lub po spożyciu antybiotyku.

Nie musimy więc zupełnie rezygnować z produktów mlecznych podczas antybiotykoterapii. Są one wręcz zalecane (szczególnie jogurty), ponieważ pomagają odbudować florę bakteryjną jelit zniszczoną przez antybiotyki.

Zdjęcie Łączenie antybiotyków z mlekiem może być niebezpieczne. Poznaj szczegóły #2

Kiedy więc spożywać produkty mleczne podczas antybiotykoterapii?

#Popijanie jakiegokolwiek leku mlekiem nigdy nie jest wskazane.

#Mleko i produkty mleczne można jeść w czasie antybiotykoterapii. Upewnij się jednak, że spożywasz je nie krócej niż 3 godziny przed, lub po zażyciu antybiotyku.

Łączenie mleka i produktów mlecznych z antybiotykami w tym samym czasie może skutkować silnymi dolegliwościami trawiennymi oraz zmniejszeniem skuteczności stosowanej antybiotykoterapii, co następnie może doprowadzić do niedoleczenia i powikłań.